Bart De Waele
Duke & Grace
“Technologie helpt ons langer te leven én gelukkig te zijn”
Bart De Waele, CEO van digitaal communicatiebureau Duke & Grace, bekijkt het leven niet als een marathon die hij moet uitlopen. “Ik focus niet op de finish. Ik hoop dat ik op elke leeftijd gelukkig kan zijn. En ik ben ervan overtuigd dat technologie daar op termijn een steeds belangrijkere rol bij zal gaan spelen.”
Eerst studeren, dan een paar decennia hard werken en eindelijk gaan genieten als je met pensioen kan? Dat is niks voor Bart De Waele. “Ik hou het liever op kleinere sprints. Elke sprint is een project waar je wel een soort van afronding hebt, maar zonder dat je stopt met werken of leven. Gewoon: je bent bezig tot iets tot een natuurlijk eindpunt komt en dan is het volgende project daar. In mijn hoofd is er geen eindpunt, waarvoor je nu alles moet opofferen om vanaf dan gelukkig te zijn. Ik denk niet in termen van jarenlang volop gas geven en dan uitbollen.”
Van de ladder naar de jungle
Van project tot project werken in plaats van je hele leven lang dezelfde job doen: die groeiende trend heeft veel te maken met onze langere levensverwachting. Bart De Waele begon zijn professionele carrière in 1995 bij een van de grote banken, maar na een jaar of tien werd het tijd voor een andere wending met een eigen bedrijf. Hij kan zich perfect voorstellen dat hij over vijf of tien jaar weer iets anders gaat doen.
“Kijk niet naar je carrière als een ladder die je stap voor stap moet beklimmen, maar als een jungle waar je van liaan naar liaan slingert”, is het advies dat Bart zijn kinderen wil meegeven. “Dat is een veel waardevollere manier om met je actieve jaren om te gaan. In onze snel veranderende wereld gebeuren de interessante dingen steeds op een kruispunt van twee verschillende expertises. Ik denk dat je je loopbaan niet – of niet langer – als een lineair pad moet zien, maar als een weg met verschillende kruispunten die je in verschillende richtingen kunnen leiden, met veel meer mogelijkheden. Dat geldt bij uitbreiding trouwens voor je hele leven.”
“Ik bekijk het leven niet als een lineair pad, maar als een jungle waarin je slingert van liaan tot liaan”
Wat doet een drukbezette CEO zelf om gezond en gelukkig oud(er) te worden? “Veel te weinig. Ik neem me voor om meer te sporten, ik heb de apps al. En voor de rest: gewoon geen excessen. Nergens in overdrijven. Ik ga graag eens lekker eten, hou van een goed glas, maar alles met mate. En ik luister naar mijn lichaam, al klinkt dat misschien als een cliché. Ik ben dan wel de technofreak die alle gadgets daarvoor heeft. Ik draag bijvoorbeeld een ring die continu mijn hartslag en mijn temperatuur meet. Die zegt me af en toe: adem eens diep in, Bart. Of stop met je op te winden.”
Techno-optimist
Als digitale trendwatcher is Bart De Waele overtuigd van het nut van technologie voor een langer én gezonder leven. “Ik ben een techno-optimist. Als je er goed over nadenkt, hebben we nu al bepaalde functies van ons lichaam geoutsourcet aan stukken technologie: een heel stuk van ons geheugen zit nu al in onze smartphone, bijvoorbeeld. Hoe ongelooflijk is dat? Trek je dat door naar sciencefiction, dan komt er een punt waarop die smartphone en dat externe geheugen niet meer in een los toestel zitten, maar geïmplanteerd worden in ons brein.”
“De voortschrijding van de technologie zal ons helpen om langer kwalitatief bezig te zijn. Dat kan gaan van moleculaire technologie tot exoskeletons - externe skeletten die het lichaam ondersteunen of versterken. Voor mij is het heel eenvoudig: alles wat in de eerste Star Trek-reeks uit de jaren 1960 zat, zijn we nu aan het maken. Maar je moet goed beseffen: die techno-revolutie is niet de essentie. De essentie blijft de mens zelf.”
Beroep van de toekomst: filosoof
Zal die technologie het straks niet overnemen van de mens? “Hét beroep van de toekomst is volgens mij techno-filosoof. Dingen zijn nooit ethisch neutraal. Dingen dragen de ethiek van hun maker in zich. Zijn ethiek zit in het toestel en daar moeten we ons bewust van zijn én bewust mee omgaan. Daar gaan bedrijven keuzes in moeten maken. Hoe gaan zij hun digitale platformen of tools vormgeven? Als je als bank de vakjes om je code in te geven te klein maakt om goed leesbaar te zijn voor senioren, sluit je die groep uit van thuisbankieren, bijvoorbeeld. Dat is een – onbewuste – vorm van ageism of leeftijdsdiscriminatie. Je moet je qua technologie dus laten drijven door de mens die het gaat gebruiken. En zo kom ik terug bij mijn uitgangspunt: de mens is de maatstaf van alle dingen.”